Tuesday, February 27, 2007

Biblioteksbesök.

Det här är ett försök att få det att verka som att jag har ett liv. Och är lite intellektuell dessutom.
Tyvärr kommer det troligen att misslyckas, men det var en bra dag åtminstone.

Jag försökte nämligen vända tillbaka min dygnsrytm (något som tyvärr inte fungerade i slutändan) genom att vara vaken tills det var en bra tid att somna. Jag försökte sova på natten, men efter tre timmar av mardrömmar, åtminstone delvis orsakade av Haibane Renmei på repeat, gav jag upp, vaknade, och fortsatte min konversation med Psy.
Eftersom båda var vakna och ingen av oss hade planer på att sova förrän till kvällen bestämde vi oss för att göra någonting.

Kort sagt tog vi 06.07-tåget från Spånga in till stan, hade picknick med kakor på centralen, och försökte fördriva tid tills affärer och sånt öppnade för att gå och leta upp en hatt åt Psy. Detta lyckades vi med någon gång runt lunch, och eftersom vi var vid Medis gick jag på biblioteket.

Här hände det underbara.

Förutom The Childhood Collection och Winnie-the-Pooh hittade jag nämligen Zalt - Ånghärskarnas planet.
Det låter inte så speciellt. Boken i sig har 182 sidor, en tämligen vanlig barn- eller ungdomsbok. Science Fiction. Den handlar om Benji och hans fladderkatt Miromurr, och ett stort stjärnskepp vid namn Alexandria - ett gigantiskt flygande bibliotek som rör sig från planet till planet fullastat med kunskap, med en besättning av bibliotekarier.

Vad som gör den här boken speciell för mig är att den är uppföljaren till Azur - Kapternernas planet.

Azur handlar också om Benji och Miromurr. Det är en av min pappas gamla böcker (att döma av prislappen som sitter kvar på baksidan är den köpt för 9.oo kronor på B&W), och det var en av mina favoritböcker när jag var lite yngre. Under en period läste jag om den minst en gång i veckan - bokmal som jag alltid varit kan man förstå att en historia som cirklar kring bibliotekarier och en flygande katt tilltalade mig. Jag föreställde mig dessutom alltid att den stränga kapten Meriann liknade min farmor.
På baksidan av Azur står "Läs mer om Alexandria i 'Zalt - ånghärskarnas planet'". Vilket lett till att jag letat mer eller mindre aktivt efter Zalt sedan jag fyllde nio.

Nu har jag hittat den. Inatt sträckläste jag både Azur (igen) och Zalt. De är helt underbara. Den första till och med bättre än jag minns den, den senare precis så bra som jag föreställt mig. Och därför kände jag mig tvungen att ägna dem ett blogginlägg.

För övrigt hade biblioteket på Medis utförsäljning av barnböcker för en femma styck. Jag råkade få tag på Blod och dunder-äventyret av Margaret Mahy. Jag tror att jag lånade den minst femton gånger under en period av två år - vilket är en del med tanke på hur mycket andra böcker jag också var tvungen att läsa. Det är en helt underbar barnbok, och jag tillbringade lite mer än två timmar av eftermiddagen med att ha högläsning ur den för Psy, som också fastnade för den. För vem kan låta bli att älska en bok som innehåller en rödhårig vetenskapsman, en lika rödhårig trollkarl, en Oväntad skola, en försvunnen rektor, två fula skurkar, en Mycket elak fabrikör med ett inspelat elakt skratt i armstödet på sin rullstol, hans adopterade faster och två talande katter? Det är precis allt som behövs i en riktig blod och dunder-historia. :)

1 Comments:

Blogger Johan A said...

Och jag som hade Zalt till salu i Alvarantikvariatet i nästan ett år...

6:13 pm  

Post a Comment

<< Home