Tuesday, March 18, 2008

Tänkande.

"Fullständig orörlighet eller en fredlig cigarrett eller tio minuter vid ett öppet fönster eller en stillsam promenad under träden eller stundom en kopp te skall föra er närmare den rätta källan till ert tänkande än något annat."

Jag har äntligen kommit mig för att läsa Konsten att tänka, som stått i min bokhylla ett tag. Jag hittade den någonstans och tyckte om titeln. Copyrighten är från 1929, så den är kanske inte så värst uppdaterad, men den är klart intressant. Jag är ungefär halvvägs och minns inte mycket av vad jag läst hittills, men det känns som att den lägger sig i bakhuvudet på det där sättet som böcker gör ibland när de ger en någonting att tänka på som är för stort för att man ska kunna eller vilja koncentrera sig på det direkt. Det lägger sig i bakhuvudet, och någon månad senare kommer man på sig själv med att sitta och fundera över en idé som lades fram i boken, fastän man vid det laget oftast har glömt vilken bok man läste det i.
I vilket fall. Det är en intressant bok som jag nog ska läsa flera gånger, men jag kommer inte kunna förklara för någon vad den egentligen handlar om. Den är skriven av Ernest Dimnet, om någon får för sig att leta fram den själv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home