Thursday, September 15, 2005

Jasminté.

Åh, jasmin är en underbar doft. Och bara för det kom jag på att jag har jasminrökelse - var är mina tändstickor?
Så. Några minuter senare. Jag älskar att se rökslingorna i luften, de påminner mig om någonting, någonting vackert som jag inte kan sätta fingret på. Men jag tycker om det. Nio rökelsestickor tända. En kopp te, fullmåne utanför fönstret, och med lite tur får jag månsken inatt. Kan det bli bättre?
(Ja, du borde ha följt med mig hem. Druckit te med mig, och sovit bredvid mig i månljusstrimman som faller in genom fönstret. Men det kan inte hjälpas. Nästa gång. Nästa fullmåne.)
Nu byter jag svart volangkjol mot rosa. Sjalen lägger jag kring axlarna istället för runt höfterna. Nu är jag hemma, nu kan jag slappna av. Jag hoppas att månen blir starkare inatt - som det är nu kastar månskenet inga skuggor. Månskugga är så vackert. Själva ordet är också bra. Månskugga. Det låter sådär.. Skiftande. Mörker och ljus om vartannat. Som rökslingor.


Månen står för lågt, och skiner för svagt. Det blir inga skuggor inatt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home